TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF
PELOPOR
1. Wolfgang Kohler (1887-1967)
- kajian ke atas 5 ekor cimpanzi iaitu Chica, Grande, Konsul, Ranan dan Sultan - Prinsip pembelajaran celik akal Kohler
2. Jerome Seymour Bruner (1915-sekarang) - Beliau sering dikaitkan dengan pembelajaran penemuan.3. David Ausubel (1918-kini)
- Mengkaji teori pembelajaran khususnya mengenai advance organizer
Rumusan
- Proses kognitif boleh mempengaruhi pembelajaran.
- Murid memainkan peranan aktif dalam proses pembelajaran, bukan guru yang menentukan apa yang akan/tidak dipelajari.
- Pembelajaran melibatkan proses hubungan proses mental yang tidak dapat diperhatikan.
- Pengetahuan biasanya disusun sistematik.
- Proses mengitegrasikan maklumat baru dengan maklumat yang pernah dipelajari.
Implikasi terhadap P&P
- Murid perlu diberi peluang untuk menemui perhubungan.
- Guru berperanan sebagai fasilitator dalam P&P.
- Guru perlu sedar murid mungkin berada dalam mod pembelajaran yang berbeza.
- Murid seharusnya dibekalkan dengan bahan pembelajaran, aktiviti dan alatan yang padan dengan tahap kognitif mereka.
0 comments:
Post a Comment